Rasmus og Filippa fortæller om Vestjyllands Højskole

Indholdet på de lange kurser er i store træk planlagt fra vores side, men dine input er med til at skabe dit højskoleophold

Du sammensætter selv dit skema ud fra fagtilbudene og de aktiviteter vi har planlagt på forhånd.

Der adgang døgnet rundt til haverne, shelters, klatrevæggen, udekøkkenet, dansesalen, musiklokalet. Det runde hus hvor du kan dyrke yoga, bryggers køkkenet og tekstillokalet.

Du kan altid bruge træværkstedet, være i Tiny House området med den mongolske Yurt. Og der er er altid mulighed for at spille musik.

Vi har arrangementer med kunstnere og foredragsholdere udefra.

I weekenderne finder vi sammen ud af hvad der skal ske. Der vil altid være mange forskellige aktiviteter, som du kan være med til at bestemme.

Vi holder åbent hus, hvor vi inviterer venner og familie, så de kan få en lille fornemmelse af, hvad vi laver - og så er der selvfølgelig alt det, som du er med til at starte. Venner og familie er velkomne på besøg og til overnatning i weekenderne.

Mens du er her, er Vestjyllands Højskole dit hjem og der vil altid være åbent. Der er ikke efterårsferie og vinterferie, men der er undervisningsfri i påskedagene.

​Hen over sommeren har vi ugekurser, som tager udgangspunkt i vores kreative fag og almene højskole.

Lasse Carstens Larsen
26 år, fra Ruds-Vedby

"Hvis man betragter sig selv som et spøgelse, der går gennem skolen, så er der folk, der snakker sammen og går rundt sammen. Folk, der laver noget, folk der sidder og drikker te og hygger…

Der opstår hele tiden den store gruppefølelse.

Jeg synes, at det som højskolen virkelig kan er at skabe et fællesskab, hvor alle kender hinanden, og alle på et eller andet plan er gode venner."

Vikki Weigelt Pedersen
24 år, fra Århus

"Jeg havde nok ikke regnet med, at jeg selv skulle skrive musik. Jeg havde slet ikke troet, at jeg ville nå så langt, som jeg synes, jeg er. Det er  rigtig fedt.

Mit yndlingssted på højskolen er musiklokalet.

Jeg føler mig helt vildt rolig deroppe, og det åbner op for alle muligheder. Det er sådan en lille hule!"

Vestjyllands Højskole er et sted med rummelighed og højt til himmelen

Der er plads til livslyst, nysgerrighed, undren og eftertanke.

Det er en dansk folkehøjskole, hvor man uden begrænsende, uddannelsesrettede krav og vurderinger gør sig klogere på livet, sig selv og de mennesker, man har omkring sig.

Gennem morgensamlinger, cafeaftner og fællesfredag, foredrag og debatter dannes vi som mennesker.

Det fællesmenneskelige har altid været i højsædet på Vestjyllands Højskole. Vi peger på verden, som et fælles rum både ved at understrege det givne fællesskab og det fællesskab, som vi kan medvirke til at skabe.

Højskolen pulserer, ånder og lever - sammen med dig, og sammen med alle de andre, der er her. Et levende sted hele døgnet udenfor som indenfor!

Ringkøbing Fjord er et skønt sted for cykel- og gåture, og det er et af de bedste steder for wind- og kitesurfing i Danmark. Har du dit eget udstyr, så tag det med.

Vi har kanoer som du kan prøve på fjorden.

Ringkøbing ligger kun 5 km væk med et hyggeligt bymiljø og af og til tager vi ind til spillestedet Generator og hører musik.

Der er i høj grad mulighed for at planlægge og afprøve impulsive idéer som vinterbadning, fester, filmaften, sauna, gåture eller andet der er energi omkring.