Dans og Koreografi

Om kurset

Med udgangspunkt i at alle kroppe er forskellige, arbejder vi ud fra den krop vi hver især har. Vi omfavner de begrænsninger og muligheder vi oplever.

​

Vi insisterer på dansen som et sted, hvor du kan være dig selv og bidrage med alt, hvad der er dig. Sammen skaber vi de trygge rammer, hvor vi kan udfolde os.

Uanset om du har danset hver dag siden du var barn, eller kun har danset hjemme i stuen for dig selv, eller mest ynder de sene nattetimer på klubben, så er der plads til lige præcis dig. Ingen erfaring er nødvendig, men til gengæld skal du have lyst til at undersøge, bevæge dig, øve dig og finde på idéer der kan blive til koreografier.

Gennem øvelser, undersøgelser og koreografiske opgaver skaber vi vores egne koreograferede danse.

Det sker ofte i samarbejde i enten duetter eller mindre grupper, men solo arbejde forekommer også. Ind imellem er der mulighed for at vise vores arbejde for højskolens øvrige elever eller til åbne arrangementer.

​

Vi vil også arbejde med at filme vores koreografiske eksperimenter og bruge skolens områder udenfor dansesalen, eller begive os ud i lokalsamfundet for at finde de perfekte omgivelser. Vi ser på dansen der præsenteres på scenerne i Danmark og i resten af verden og får et blik ind i forskellige koreografiske udtryk som vi vil lade os inspirere af.

Gennem de beskrevne praksisser arbejder vi med dansen som et undersøgende rum, der kan åbne op for kreative processer og lede til en ny forståelse af din egen krop.

Vigtigst af alt skal vi grine, svede, lytte til både god og dårlig musik, trække vejret dybt, og du bliver også klogere på, hvad en kropslig praksis handler om og hvad dine egne præferencer præcis er.

Vi oplever også en danseforestilling på højskolen eller tager på besøg i Holstebro eller Aarhus

Din underviser

Kirstine Kyhl Andersen

Kirstine er uddannet danser og koreograf ved School For New Dance Development i Amsterdam i 2004.