ons. 26. jun.

Vitalitet - fra jord til bord

26. jun. 2019, 09.45 – 12.00

Vestjyllands Højskole, Skraldhedevej 8, Ringkøbing, Danmark

Vi kender alle deklarationer med næringsstoffer bag på fødevarerne - med indhold af vitaminer, proteiner, mineraler osv. Næringsstofferne er vigtige, og vores krop har brug for dem. Men det er kun den halve sandhed. Nyere forskning viser, at fødevarerne er mere end indholdsstofferne. Vitaliteten er også afgørende. Fødevarer kan være mere eller mindre vitale. Og når vi spiser, påvirker fødevarernes vitalitet direkte vores egen sundhed og modstandsdygtighed.

Jens-Otto Andersen vil tage os på en guidet rejse til et nyt syn på fødevarer og ernæring. Han vil give os overrumplende eksempler på vitalitet: Opskårne agurker, som kan vokse sammen igen, og mælk, der kan dræbe bakterier. Med denne indsigt kan vi på en ny måde orientere os i mængden af fødevarer, der står på hylderne og ligger i køledisken, så vi kan tage vare på vores egen sundhed. Og vi kan bidrage til den nødvendige ændring af den måde, som vi i dag dyrker og forarbejder fødevarer på.

Jens-Otto Andersen er uddannet landmand og agronom med en PhD-grad fra Landbohøjskolen. Siden 2001 forskningskoordinator ved Biodynamisk Forskningsforening.