tirs. 25. dec.

Vestival (1)

Åbent hus på Vestjyllands Højskole er blevet til "Vestival". En 100 procent elevorganiseret festival, hvor de vil vise frem, hvad de har lavet de sidste par måneder.

Vestival (1)

25. dec. 2018, 12.00 – 16.00

Åbent hus på Vestjyllands Højskole bliver til ”Vestival”

På Vestjyllands Højskole har de en lang tradition for at arbejde med både kreative fag og nye metoder inden for kunst, musik, bæredygtighed, økologi og havebrug. Derfor er det også kun naturligt at forny højskolens tradition for åbent hus den sidste weekend i maj. Den 26. maj kan du derfor kigge forbi elevernes egen festival.

”Det har tidligere været sådan, at eleverne har fremvist, hvad de har arbejdet med i løbet af skoleåret med deres lærere i spidsen for planlægningen. Men så kom der et par elever og spurgte, om ikke vi kunne lave en festival i stedet, og det sagde jeg ja til”, forklarer Else Mathiassen, der er forstander på Vestjyllands Højskole.

Eleverne har dels arbejdet frem mod dagen i deres fag, hvor de har øvet musik, dans, teater, skrevet sange, lavet tekste og meget mere. Samtidig arbejder de på højtryk for at få sat en rigtig festivalplads op med scener, hyggeområder, madsteder og meget mere.

”Vi vil virkelig gerne vise, hvad vi har lavet. Vi er jo sådan set ret stolte af vores arbejde. Samtidig føler vi også, at Vestjyllands Højskole er lidt vores sted, som vi er med til at bebo og gøre hyggelig. Det vil vi gerne vise frem”, fortæller Helene Udsen, der er en af elevrepræsentanterne for Vestival.

Festivalen slår døren op kl. 13.00. I løbet af dagen vil der være udstilling af elevernes kunsthåndværk og deres arbejde med andre projekter. Samtidig vil der være forskellige danseoptrædende, lydinstallationer, oplæsninger og dokumentarvisning. Koncertprogrammet starter kl. 17 og fortsætter til midnat efter aftensmaden kl. 18.

”Når eleverne selv får lov til at fordybe sig i projekter som dette, så finder de med sikkerhed altid på noget, som vi i vores vildeste fantasi ikke havde forestillet os. Det er blandt andet derfor, det er så fedt at give dem frie tøjler på den her måde”, forklarer Else Mathiassen.

Vestjyllands Højskole er blandt de højskoler, der ud af alle 68 højskoler i Danmark har oplevet den største elevfremgang de sidste par år. Fra marts 2017 til marts 2018 er antallet af elever steget med 20 procent.

Særligt interessen for praktiske fag som træhåndværk, keramik og permakultur har været massiv det sidste års tid.

Vestival har modtaget et sponsorat af Ringkøbing Landbobank.

Fakta:

Fri entré

Aftensmad: Kl. 18. Tilmelding til aftensmad på kontor@vestjyllandshojskole.dk senest dagen før. Pris 75,-

Tid: Lørdag den 26. maj fra kl. 13 - 24

13:00 Ankomst

13:15 Velkomst, åbning og praktisk

13:30 Verdensdans og SDS

14:00 Forfatter

14:30 Elektronisk musik - lydinstallation

15:00 Kaffe og kage, tale fra forstanderen og fællessang

15:30 Kor + Grønt Iværksætteridokumentar

16:00 Lavaduen 2 (teaterstykke af tidligere elever Danni Sell, Anders Tougaard og Lars Christian Feit Andersen)

17:00 NEVESTA’S VOICE (Gruppen består af: Helene Tungelund, Elisabeth Klein, Luna Ersahin og Johanne Lange)

18:00 Aftensmad

19:30 Musik

20:30 Ginne Marker

22:00 Nordnordnord

23:00 Party bandet

Hele dagen:

Keramik - udstilling på græsset

Træhåndværk - udstilling på græsset

Maleri - udstilling på græsset

Foto - udstilling på græsset

Havebrug - bod på græsset

Perma- udstilling på græsset

Plantefarvning af garn

Genbrugsstand

Mulepose-making 14-16

Der kan forekomme ændringer i programmet undervejs.