ons. 23. jan.

Nick Hennessey - Chime and Chatter: sungne fortællinger og fortalte sange

Nick Hennessey er kendt forfatter og musiker, der kendt verden over for at bygge bro mellem fortælling og musik i sine optrædender.

Nick Hennessey - Chime and Chatter: sungne fortællinger og fortalte sange

23. jan. 2019, 19.30

Vestjyllands Højskole, Skraldhedevej 8, Ringkøbing, Danmark

Fortælleaften med den engelske fortæller, musiker og sanger Nick Hennessey.

Fortælle Akademiet inviterer til to helt forrygende fortælleoplevelser med den engelske sanger og fortæller Nick Hennessey. Dels på Lystbækgård ved Ulfborg og dels på Vestjyllands Højskole ved Ringkøbing. Nick Hennessey besøger Vestjylland i forbindelse med Fortælle Akademiets Modul 3, som handler om de musiske og poetiske lag i mundtlig fortælling. Og Nick Hennesseys fortællestil, sprog og musikalitet er værd at gå efter. I en dynamisk vekslen mellem talesprog og sang skaber han et dramatisk og poetisk univers, som aldrig bliver kedeligt. Nick Hennessey fortæller på et smukt og letforståeligt engelsk, og der vil være en kort introduktion til programmet på dansk.

På Vestjyllands Højskole kan man opleve Nick Hennessey solo onsdag den 23. januar kl. 19.30 med "Chime and Chatter” - sungne fortællinger og fortalte sange. Efter fortællingen er der aftenkaffe.

Vintermad og varmende fortællinger.

Nick Hennessey er gæsteunderviser på Fortælle Akademiet i januar, hvor temaet er fortællinger og sange eller rettere "Sungne fortællinger og fortalte sange". På Lystbækgård vil kursister fra Fortælle Akademiet præsentere nye fortællinger sammen med Nick Hennessey lørdag den 26. januar fra kl. 18.00.

Først byder Lystbækgård på varmende vintermad: Vintergrøntsager kogt til med lammeskank og urter, hjemmebagt brød og æbledessert til kaffen. Else Mathiassen og Ingrid Hvass sørger for at alle danser sig varme i en kædedans, og Nick Hennessey fortæller også nogle af sine egne fortællinger i løbet af aftenen.

Engelsk fortæller med stor kærlighed til nordisk fortælletradition.

Nick Hennessey havde som ung en professionel karriere som sanger og sangskriver, men blev fascineret af mundtlig fortælling og især den tætte relation mellem sang og mundtlig fortælling. Som fortæller har han en fundamental interesse for relationen mellem landskab, samfund og fortællinger og for genskabelse af traditionen. Nick Hennessey har en helt speciel interesse for den nordiske kultur og tradition og har de senere år høstet stor anerkendelse i hele Europa for sit arbejde med det finske epos ”Kalevala”.

Entré: 75,- kr. inkl. kaffe og kage.