man. 10. jun.

Istid, Indsande og hårde hedebønder

Tidligere forstander på Vestjyllands Højskole, Steen Espensen, fortæller om Vestjyllands natur og geografi, men også om bønderne, der levede i den og af den.

Istid, Indsande og hårde hedebønder

10. jun. 2019, 19.30

Vestjyllands Højskole, Skraldhedevej 8, Ringkøbing, Danmark

Indsande er et ganske særligt fænomen i Vestjylland, der også kendes som indlandsklitter. Det var tidligere et almindeligt fænomen flere stede i Danmark, men i takt med hedens opdyrkning er de blevet fortrængt af blandt andet hedebønderne.

Dem vil Steen også komme ind på i sit foredrag. Bønderne i Vestjylland opdyrkede noget af den dårligste jord i Danmark og måtte i lange perioder slide på et eksistensminimum.

Steen vil også fortælle om, hvordan istiden og dens iskappe, der dækkede store dele af Danmark indtil for ca. 13.000 år siden, har formet vores landskab og natur.