ons. 14. feb.

Hvor kommer dine penge fra?

Danskerne betaler 220 milliarder i renter og gebyrer til bankerne hvert eneste år. Det vil Gode Penge lave om på. Den 14. februar kommer Jonas Jensen fra foreningen forbi Vestjyllands Højskole og holder foredrag om hvordan. Bag efter diskutere vi, løsninger og udfordringer i skabelsen af den bæredyg

Hvor kommer dine penge fra?

14. feb. 2018, 10.00

Vestjyllands Højskole, Skraldhedevej 8, 6950 Ringkøbing, Danmark

I dag laver bankerne selv nye penge, når de låner penge ud og skaber gæld for låntageren. Det kan lade sig gøre, fordi de penge, du eller andre kan låne, ikke skal ligge og samle støv i bankens pengetank. Man kan sige, at de faktisk ikke behøver at have de penge, de låner ud til dig. De ændrer blot et tal på computeren. Faktisk er kun fem ud af 100 danske kroner lige nu kontanter. Resten findes udelukkende som tal i den digitale verden.

Det banksystem, vi har i Danmark, har medført, at danskerne er de mest forgældede i Europa efter schweizerne. Faktisk betaler vi 220 mia. kr. i renter og gebyrer til bankerne om året.

Systemet medfører, at banker skaber mange penge i gode tider, men det stopper brat i modgang. Når folk ikke længere låner penge, men nedbringer deres gæld, forsvinder der penge ud af systemet. Det betyder på, at priserne falder, hvilket på en måde kan være godt for forbrugerne. Men det betyder også, at virksomhederne tjener færre penge, og at mange ikke har en chance for at indfri deres gæld. Det er sådan bobler, kollaps, kriser og tab skabes. Pengesystemet har udviklet sig i stilhed og uden politisk indblanding. Politikerne har ikke kontrol med pengemængden og Folketinget har aldrig debatteret problemet.

Foreningen Gode Penge ønsker at ændre dette system og sikre, at Nationalbanken som de eneste kan lave nye penge. Pengesystemet skal demokratiseres og omstilles, så det fungerer for samfundet som helhed.

Jonas Jensen er uddannelseskoordinator i Gode Penge og Uddannet Cand.scient.pol. med speciale i konsekvenserne af en pengereform.