søn. 15. jul.

Grundtvig og Kvinderne

Forstander Else Mathiassen, musiker Torben Lassen og Karen Sørensen vil med fællessange, musik og fortælling præsentere nogle af de kvinder, der pustede liv i Grundtvigs tanker, ideer og digtning. Kvinder der var med til at forme ham.

Grundtvig og Kvinderne

15. jul. 2018, 19.30 – 21.30

Vestjyllands Højskole, Skraldhedevej 8, 6950 Ringkøbing, Danmark

Kvinderne i Grundtvigs liv

Grundtvigs betydning for sin egen tid og inspirationen fra hans indsats siden hen kan næppe overvurderes. Hans liv og tanker blev i høj grad formet af de mennesker, der omgav ham, og her spillede de mange forskellige kvinder en afgørende rolle.

I “Grundtvig og kvinderne” har vi valgt at fokusere primært på de kvinder, der prægede hans tanker, ideer og digtning. Grundtvigs barneår var præget af to kvinder. Moderen, Cathrine Marie Bang og tjenestepigen Malene Jensdatter, som han kaldte Saga eller sprogmesterinde, fordi hun lærte ham sange - og fortalte fra den nordiske mytologi.

Den unge Grundtvig arbejdede som huslærer på et gods på Langeland, og her forelskede han sig hovedkulds i husets frue Constance Steensen de Leth. Hans optagethed af kvinden og den nordiske mytologi satte præg på hans digtning. Efter det stormfulde ophold på Langeland og efter en meget lang forlovelse blev Grundtvig gift med Lise Blicher, med hvem an fik tre børn.

Ægteskabet var brydsomt og livsvilkårene problematiske, og på en af sine rejser til England blev Grundtvig optaget af den frigjorte Clara Bolton. Kvinden med de kulsorte øjne. Hjemme igen stiftede han bekendtskab med godsejerinden Marie Toft, og da hans kone Lise Blicher døde, giftede han sig kort tid efter med Marie. Hun blev hans store kærlighed, inspirator og åndsfælle.

Marie Toft døde efter kun få års ægteskab, og Grundtvig levede nu alene med deres lille søn, Frederik, indtil den unge og formuende enke, Asta opsøgte ham. Der kom liv i huset, Grundtvig forelskede sig i den livlige Asta. De blev gift, og i en alder af 80 år fik han sit sidste barn, Asta Marie Elisabeth – opkaldt efter de tidligere koner.

Alle er velkommenden

Pris: kr. 75,- inkl. kaffe og kage