søn. 14. jul.

Vestjyllands Højskole

Foredrag med billedkunstner Jens Bredholt

Kunstner og tidligere højskolelærer Jens Bredholt fortæller om sine billeder og sin inspiration.

Foredrag med billedkunstner Jens Bredholt

14. jul. 2019, 09.00

Vestjyllands Højskole, Skraldhedevej 8, Ringkøbing, Danmark

Jens Bredholts malerier kredser om fem hovedtemaer – landskabet, dyrene, mennesker i deres miljø, tangodansen og rejsebilleder. En vidtfavnende palet af motiver, som han omsætter i maleriske kompositioner med ekspressive og impressive anstrøg.

Jens er særligt kendt for sine dansebilleder, hvor han arbejder med bevægelsen. Den dansebevægelse, som Jens Bredholt efter eget udsagn har så svært ved at finde, når hans kone Else, der elsker at danse, forsøger at få ham til at udføre trin og udtrykke sig i dans med hende.

”Så når jeg ikke kan udføre trinnene, må jeg udtrykke dem i et maleri, i tangoen, denne varmblodige dans,” som han selv siger. Bevægelsen i maleriet, i stillbilledet, at fastholde bevægelsen på en statisk flade kommer til udtryk både i farver og i den fangede bevægelse. Det skitseagtige præg, der er i JB´s malerier, er mesterligt fastholdt i disse passions-malerier: Manden der arbejder hårdt for at vinde kvindens lidenskab. Hendes bly ømhed, hvor hun lader sig forføre. Lader ham føre hende i den energiske, taktfaste og svævende dans.

Der klinger i Jens Bredholts maleri en særlig dansk, eller om man vil, nordisk tone – en tone af dybde og alvor, men også livskraft.

Jens Bredholt har illustreret flere bøger, og disse opgaver har ofte åbnet hans øjne for nye motiver.

Pris: 75 kr. inkl. kaffe og kage