man. 22. okt.

Fødevarepolitik: Smagen af Vestjylland

Vil du være med til at lave den ny fødevarepolitik i Ringkøbing-Skjern Kommune? Så deltag i debatmødet på Vestjyllands Højskole, mandag den 22. oktober 2018 kl. 18.00.

Fødevarepolitik: Smagen af Vestjylland

22. okt. 2018, 18.00 – 21.00

Vestjyllands Højskole, Skraldhedevej 8, Ringkøbing, Danmark

Jylland er blevet er rigtig godt varemærke, og efterhånden ligner kølediskene i de københavnske supermarkeder et kort over det danske fastland. Uanset om det gælder mejeriprodukter, fisk, kød eller specialvarer, så er begreber som Vestjylland, Vesterhav, hede og diverse bynavne forbundet med høj kvalitet.

Det er et klap på skulderen til os i Vestjylland, men det er også en mulighed. Derfor holder vi et debatmøde, hvor vi diskuterer, hvordan vi skal forvalte og udnytte det vestjyske brand i fremtiden. Der er en mulighed for øget gastroturisme og en udvikling af den lokale økonomi, men frem for alt er der en mulighed for, at vi kan producere bedre produkter med fokus på smag og kvalitet frem for mængde, og på den måde skabe en mere bæredygtig og miljørigtig fødevareproduktion, uden det går ud over pengepungen.

Program:

Kl. 18.00 Forstander Anders Fogh Jensen byder velkommen til højskolen og aftensmaden

Kl. 19.00 Velkomst til møde om kommunens fødevarepolitik

v. Søren Elbæk, formand for Erhvervs- og Vækstudvalget

Indflyvning til aftenens forløb med Rebecca Kaagh Nordbo, Vestjyllands Højskole

og Søren Holm, Erhvervsrådet.

Aftenen er opdelt i 4 afdelinger med forskellige oplæg, afvekslende med debat

om aftenens emner.

Oplæg:

• Fødevarefortællingen v. Bent Gråkjær, Westergaards Hotel og Ringkøbing Fjord Turisme
  • Produktion og afsætning v. Kis Thy, Erhvervsrådet og Center for Fødevareudvikling
  • Innovation og viden v. Dorte Storper, Videnscenter for Fødevareudvikling
  • Bæredygtighed og sundhed v. Lone Andersen, Landbrug og Fødevarer