Teater

Hvis man aldrig har stået på en scene før, så kan det at sætte sig selv på “spil” være en skræmmende oplevelse, og med god grund. Hvis man til gengæld føler sig tryg og stoler på sine medspillere og ikke mindst sin egen krop, kan det være en øjenåbner for, hvordan man kan formidle sin verden.

På teater handler det om at sætte sig selv på spil og i spil. Når vi arbejder med teatret som kunstfag, er det en fortolkning af verden, vi reproducerer. En fortolkning, der bygger på vores egne erfaringer igennem livet og dermed vores egen forståelse af den horisont, der omgiver os. Det er den forståelse vi sætter i spil i teater og samtidig på spil. Vi sætter vores eget udtryk i scene og blotter det for andres syn på samme verden. Selvom vi spiller en rolle, er det stadig os selv, der står bag, og den rolle eller det sceniske udtryk, vi står med, er en reproduktion af vores forståelse af verden. På teater arbejder vi med at skabe et rum, der fremmer modet til at sætte sig selv på og i spil. Et rum, hvor deltagerne er trygge ved at dele deres erfaringer i et scenisk udtryk og et rum, hvor vi er åbne overfor det magiske i at kommunikere med hinandens særegne udtryk. Vi sætter os selv på spil og deler dermed hinandens erfaringer.

 

Teater er et dannelsesrum på flere måder. Overordnet ligger det i fagets rygrad, at ”ville noget med verden”. Lige siden tragedierne i antikkens Grækenland, har teatret taget udgangspunkt i den verden det optræder i, men har lige så længe også ville give sit publikum et andet syn på den selv samme verden. Et blik ind i menneskelig væren, som med teatrets kraft stilles til skue på en måde, så den fremstår fritstillet fra livets selvfølgeligheder. Med andre ord, kan vi vende virkeligheden på vrangen. Vi kan få den til at stå stille, så vi får en unik mulighed for at dvæle ved den og få øje på dens ellers usynlige detaljer. Dette er et fokus, der i høj grad præger teater på Vestjyllands Højskole.

Dernæst er der det personligt udviklende i at arbejde med teater. I trygge rammer kan der flyttes grænser. Når vores elever tør udfordre sig selv og hinanden og sætte sig selv i nye situationer, er det fordi vi har lagt stor vægt på ensemblefølelsen. Med hinanden som sikkerhedsnet, er det spændende og ikke angstprovokerende at kaste sig ud i noget nyt.

underviser

Andreas Heuck Steinicke

Andreas er dramalærer med en pædagoguddannelse og kandidat i dramapædagogik fra Norge. Han underviser i Teater og i faget Eksistens & filosofi på Vestjyllands Højskole.

Andreas har altid troet, han skulle være skuespiller, men blev fascineret af, hvad teater gør ved mennesker, hvordan teater kan rykke folk, og hvordan teater kan ændre samfundet/verden, så det blev teaterverdenen, der tog over.

Han har i Berlin arbejdet med teater og udviklingshæmmede, som bekræftede ham i, at netop teater kan røre både den, der spiller på scenen og publikum. I hans arbejde har han fokus på teatret som en udtryksform for derigennem at udnytte potentialet til at røre folk. Teater kan give følelse af medborgerskab. I tilblivelsen af teater inddrager Andreas skuespillerne, så fortællingerne mellem mennesker bruges kreativt og giver en filosofisk vinkel. Selvom indholdet skal være rørende og udtryksfuldt, er det også vigtigt for ham, at det er lækkert at se på. Teater er også visuelt.

Netop det at bruge hinanden som vidensbank er også tanken bag undervisningen i Eksistens og filosofi. En samtale mellem mennesker på en undrende og spørgende måde bliver interessant og givende.

Andreas er opvokset i de frie skoler, har gået på friskole og højskole, og har arbejdet som bl.a. dramalærer på en efterskole. Uden for højskolen laver Andreas teater med og for unge.

 

Andreas underviser i

scene

Kontakt os
@vestjyllandshojskole
Søg på siden

Vestjyllands Højskole

Skraldhedevej 8

6950 Ringkøbing

​​

Tlf +45 9675 3777

kontor@vestjyllandshojskole.dk

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Vimeo - Hvid Circle
  • YouTube - White Circle
  • Twitter - Hvid Circle