Fællesbillede.jpeg

Mød verden er et fag om klima, kultur og politik.

Her undersøger vi de små og store verdener omkring os. Vi kigger på landbrug, asyl, nationalisme, natur og social organisering og vi tager på masser af ture og besøg.

Vi skal til en konventionel svinestald og møde en lokal bonde. Vi skal besøge hånddrevne mikro-landbrug og unge, der er flyttet på landet og organiserer sig kollektivt. På deportationslejren Kærshovedgård og møder vi afviste asylansøgere.

Med andre ord: Vi opsøger de lokale og dem med storhedsvanvid; dem der kæmper og organiserer sig, og dem der udfordrer de gængse svar; dem der ikke bare snakker om forandringer, men allerede udlever dem.

Når vi ikke er på tur, griber vi fat om globale problematikker hjemme fra klasseværelset. Det kan være om klima, migration, køn og magt, eller dybe dyk ned i specifikke emner andre steder på planeten.

Du kan regne med en udflugt på Mød Verden cirka hver anden uge,  og en mini-studietur på tre dage.

mtw.jpg

Emner og temaer:

Klima / landbrug, natur, biodiversitet / aktivisme / køn, krop, samtykke / racisme / oprindelige folks rettigheder, ekstraktivisme og post-kolonialisme / kultur / asylsystemet i Danmak / selvforsyning / kollektiv organisering og alternativ livsførelse / små lokalsamfund og liv på landet

Magnnus Stein.jpg

Magnus Stein

Jeg hedder Magnus, er bachelor i antropologi, men har først og fremmest lært noget om verden gennem mange år i et selvforsynende (-agtigt) kollektiv på landet.

Da jeg selv gik på højskole byggede vi på min linje et helt hus fra grunden, selvom de fleste af os knapt anede, hvilken ende af hammeren man slår med, da vi startede. Det var en helt vild oplevelse at igen og igen gå ud og gøre ting, som ingen af os troede, vi kunne finde ud af.

Jeg har tidligere undervist i havebrug, musik og selvforsyning på højskolerne i Brenderup, Gram og Nordfyn, arbejdet med latinamerikanske oprørsbevægelser og spillet i disco-pop- og punk-bands. Derudover kan jeg godt lide cykelløb, kryds-og-tværser og flot joggingtøj.