Ja til FÆLLESSKAB?
Mere MUSIK?
Klar til ny VIDEN?
Sammen om tingene?
Gå ad NYE STIER?
Vil du lave GOURMETMAD fra bunden?
Klar til UDFORDRINGER?

Verdens første: Højskole godkendt som europæisk øko-forbillede

Vestjyllands Højskole var blandt de første i Danmark, der i 1974 begyndte at undervise i økologi. Nu er højskolen som det første uddannelsessted i verden officielt godkendt som fremvisningscenter for den nye økologi – permakultur.

Der siler en stiller regn over Forundringens Have på denne lørdag i november. En mand med fugtig uldsweater trækker forbi en enlig solsort og omkring 20 økoentusiaster fra hele verden, der står og kigger interesseret på en 30 centimeter høj kvist, der stikker op ad jorden.

”November er jo ikke den måned, vi normalt forbinder med et aktivt haveliv”, forklarer haveleder Birtha Toft, mens den fugtige luft får brillerne til at dugge.

Der er stadig gode ting at komme efter i Forundringens Have som grønkål og jordskokker. Sikkert er det i hvert fald, at de 20 snart forkølede repræsentanter for det Internationale Permakulturnetværk, EuPN, der i dag er samlet på Vestjyllands Højskole, har rigeligt at snakke om.

”På sådan en våd dag i november kan vi eksempelvis tale om muld og humus. Det er to centrale elementer i permahaven”, forklarer Rebecca Nordbo, der til dagligt underviser i permakultur på højskolen.

Permakultur er en tradition for have- og landbrug, der bygger videre på de økologiske principper. Grøntsagerne skal ikke bare være økologiske, haven i sig selv skal også være bæredygtig. Det vil sige, at jorden helst skal efterlades bedre, end den er blevet modtaget. I Forundringens Have betyder det, at den vestjyske sandjord over mange år er blevet omdannet til solid muldjord uden brug af pesticider og kemi. Det er samtidig et mål for permakultur, at man dyrker tæt og effektivt med øje for sæsonen. Der kan eksempelvis dyrkes planter under træer, der først får blade i maj måned, så man på den måde udnytter plads og jordforhold.

”Vi har altid eksperimenteret her på højskolen. Det har altid været en ambition for os at prøve de nyeste ting af og gøre dem bedre på vores egen måde”, siger Birtha Toft.

Det er repræsentanter fra det internationale permakulturnetværk, der på baggrund af en række oplæg, forvisninger og besøg i haven vurderer, om haven er dyrket på en måde, der kan tjene som eksempel for andre øko-entusiaster.

Som demonstrationscenter skal Vestjyllands Højskole gennemføre undervisning og kurser i permakultur, og der er et krav om et vist aktivitetsniveau i haven. Skolen skal samtidig være med til at hjælpe menneskers læring inden for permakultur ved længere læringsophold. På den måde kan godkendelsen som demonstrationscenter være med til at styrke økoturismen i Vestjylland.

Til dagligt er også skolens efterårs- og forårselever i berøring med økologi, bæredygtighed og permakultur i undervisningen.

”Jeg er som forstander meget interesseret i, at både elever og lærere kan eksperimentere og være i front inden for deres faglige område. Vi er heldige at have rigtig gode undervisere også på det her område”, siger forstander Else Mathiassen.

Hun forklarer videre, at det er et mål, at eleverne bruger det de lærer på højskolen til efterfølgende at forbedre deres nærmiljø og arbejde for bæredygtighed, der hvor de kommer til at leve og arbejde fremover.

Hør Birtha fortælle om permahaven på P4 Midt og Vest (spol frem til kl. 8.14)

Fakta
Permakultur betyder "vedvarende kultur". Begrebet stammer fra et planlægningssystem for jordbrug, hvor man arbejder med forudsætninger for en vedvarende dyrkning. Derfor dækker begrebet også byggeri, forsyning med el, vand og varme samt indretning i et evt. økosamfund. Det hele sker på baggrund af kendte mønstre i den vilde natur.